Saturday 18 May 2013

Dunia Puluhan maut masjid dibom

 
Foto 
 MANGSA letupan bom di dua masjid di kampung Baz Darrah, Malakand, Khyber Pakhtunkhwa timur laut Pakistan menerima rawatan di hospital semalam. - Foto AFP

Dalam kejadian di kampung Baz Darrah di daerah Malakand, Khyber Pakhtunkhwa, timur laut Pakistan semalam, sekurang-kurangnya 13 orang terbunuh dalam serangan di dua buah masjid, ketika umat Islam bersiap sedia menunaikan solat Jumaat.
Letupan itu turut mencederakan 45 orang, kata pegawai polis, Badshah Rehman. Kedua-dua masjid berkenaan rosak teruk dan bumbung satu daripadanya turut runtuh.


Seorang jemaah, Shahid Ali, yang berada di masjid pertama yang dibom berkata letupan berlaku sebaik saja jemaah memulakan solat Jumaat.

Bumbung berlubang

Saya bersama yang lain bergegas keluar dan melihat beberapa orang berdarah dan menangis, kata Ali kepada Associated Press melalui telefon.

Ali kemudian bergegas ke masjid kedua selepas ia diserang dan menyaksikan bahawa bumbungnya berlubang dan terbakar.
Kebanyakan mangsa tertimbus di bawah runtuhan, katanya.

Pasukan penyelamat cuba mengesan mangsa yang mati dan cedera dari runtuhan terbabit, kata Rehman.

Tiada pihak mengaku bertanggungjawab terhadap letupan itu tetapi ia disyaki dilakukan Taliban Pakistan.

Kumpulan militan Sunnah menjadi sasaran pemberontakan berdarah yang menentang kerajaan selama beberapa tahun yang membunuh beribu orang awam dan pegawai keselamatan. Militan turut menyerang masjid Sunnah sebelum ini dan mungkin disebabkan pengikutnya tidak mengikut cara pelampau mereka terhadap Islam.

Sementara itu di Baquba, Iraq, dua letupan bom di luar sebuah masjid Sunnah mengorbankan sekurang-kurangnya 43 orang dalam satu serangan paling buruk di negara itu dalam tempoh sebulan.

Serangan ke atas masjid puak Sunnah dan Syiah, pasukan keselamatan dan pemimpin puak semakin meningkat sejak askar menyerbu satu tunjuk perasaan di Kirkuk sebulan lalu menyemarakkan kebimbangan bahawa serangan puak semakin meningkat.
Serangan dan perang saudara di Syria dilaporkan meningkatkan semangat pemisah sunnah Iraq, sekali gus menyebabkan ketegangan hubungan antara kedua-dua puak di Iraq.

AP/REUTERS 
[beritaharian]
 
 

No comments: